5. Slavičín – Studená válka a období socialistického plánování (1950-1989)

5S1 Speciální výroba se rozšiřuje, náboje 20x139b německého vzoru pro vložné tankové hlavně VLOH 20mm

Záhy po válce byla továrna na výrobu munice, její část B, přidělena pod správu zbrojovky Brno s cílem zde rychle rozjet vojenskou i civilní výrobu. Část C si ponechalo k dispozici MNO pro delaboraci válečné trofejní munice až do roku 1958, kdy jej předalo továrně. Poválečný výrobní kód muniční továrny byl dtp (používán 1949-1997), poválečný výrobní kód vojenské části areálu Bohuslavice byl vnb. Od začátku roku 1950 továrna spadla pod správu zbrojovky Vsetín až do roku 1954, kdy došlo k jeho osamostatnění pod názvem Valašské strojírny, n.p., Slavičín. Kolem roku 1952 sestával areál z 55 původních objektů a byl následně rozšířen o dalších 21 objektů, byly zbudovány nové silnice a zavedena identifikace objektů písmenem údolí a číslem objektu (např. objekt B40 – znamená údolí B, budova č. 40). Vojenská část procházela také reorganizacemi z muniční dílny od roku 1954, přes dělostřeleckou základnu od roku 1957 na vojenský opravárenský závod v roce 1961, a následně opět přes dělostřeleckou základnu od roku 1963 ke statusu muničního skladu v roce 1969. V roce 1961 byl rovněž založen Vojenský výzkumný a zkušební ústav 011 přímo ve Slavičíně (později známý jako VTÚVM Slavičín), jehož aktivity byly s nedalekými areály A,B a C silně propojeny.

Již roku 1958 byl závod opět přiřazen pod Vsetín (ZŘR, n.p. Vsetín), aby se od začátku roku 1969 opět osamostatnil pod názvem  Vlárské strojírny, n.p., Slavičín. Kolem roku 1989 v závodu pracovalo kolem 2500 lidí.

Od roku 1954 byla výroba doplňována civilními výrobky. Byly zde vyráběny drobné součástky pro motocykly JAWA, svítidla pro Škodu Sedan, tlumiče pro nákladní auta Praga V3S, S5T, Tatru 805, kryty pro televizory, rádia, hydraulické lisy CMK 100, přední nápravy pro traktory, klikové hřídele, kovací formy, náhonové jednotky pro tiskařské stroje, jehlové tkací stroje Contis a Acutis atd.

Kolem roku 1955 byly hlavně z kořistních válečných komponent sestavovány 20mm náboje (2cm FLAK) 20x139b vz.38N pro použití ve vložných tankových hlavních VLOH 20mm (viz. Vsetín, odkaz 5V12), výrobní kód vojenské základny Bohuslavice byl vnb. Tento typ náboje byl vyráběn ještě i po roce 1980 (20 mm JPNhSv vz. 38 N), ale již zcela z československých komponent (nábojnice kód aym - Považská Bystrica a střely kód dtp - Slavičín, zápalky Vsetín czo a střelný prach Semtín nma).

5S2 Nábojnice 14,5x114 mm pro laboraci nábojů sovětského vzoru

Pro potřeby vsetínské zbrojovky byly po roce 1955 vyráběny nábojnice sovětského vzoru 14,5x114mm.

5S3 Sestava nábojů sovětského vzoru ráže 23x115 mm do leteckých kanónů NS-23KM a NR-23

Po roce 1950 (cca 1952 až 1964) probíhala výroba nábojnic a nábojů ráže 23x115mm sovětského vzoru. Byla vyráběna spousta typů těchto nábojů a některé komponenty byly dodávány ze vsetínské zbrojovky (zápalky, rozbušky, zpožďovače pro autodestrukční střelu československého náboje NhČZ pro výcvik letectva ve střelbě na vlečné terče na vlastním území).

5S4 Sestava nábojů sovětského vzoru ráže 30x155 mm do leteckých kanónů NR-30

Po roce 1960 (cca 1960 až 1976) probíhala výroba nábojnic a nábojů ráže 30x155b  sovětského vzoru. Byla vyráběna spousta typů těchto nábojů a některé komponenty byly dodávány ze vsetínské zbrojovky (rozbušky a po přesunu výroby z novoborské zbrojovky také kompletace zapalovače A-30).

5S5 Sestava nábojů československého vzoru ráže 30x210 mm do PLDvK vz.53 a vz. 53/59

Po roce 1950 (cca 1953 až 1991) probíhala sestava nábojů ráže 30x210mm. Byla vyráběna spousta typů těchto nábojů a některé komponenty byly dodávány ze vsetínské zbrojovky (rozbušky, zapalovače, elektrické zápalkové šrouby, částečně zápalkové šrouby Z1).

5S6 Sestava nábojů ráže 14,5mm (14,5x20R) pro CP-34

Po roce 1960 probíhala sestava nábojů pro cvičnou dělostřeleckou zbraň CP-34 (viz. Vsetín 5V14), která sem byla přesunuta ze Vsetína. Provedení náboje se ale změnilo (místo provedení podobného německému s olověnou střelou byla použita vyvinutá československá střela s ocelovým tělem). Také použité nábojnice se postupem času měnily (původně od dodavatelů bxn a aym, následně vlastní výroby dtp). Výroba těchto nábojů proběhla dokonce ještě po roce 2000.

5S7 Výroba nábojek pro redukované náboje 14,5mm a laborace nábojek do Tarasnice T-21

Po roce 1960 probíhala výroba elektricky aktivovaných nábojek pro střelbu redukovanými náboji z tarasnice T-21 (viz. odkaz Vsetín 5V2). Provedení nábojky dtp bylo oproti původním provedením výrobců rfd a czo  zjednodušené (tělo tažené z plechu místo soustruženého, víčko s jednou dírou místo děrovaného roštu ap.). Kromě toho zde probíhala i laborace nábojek nábojů plné ráže pro T-21.

5S8 Náboje sovětského vzoru 30x165mm (úkoly Jalovec a Pela)

Po roce 1980 probíhal vývoj a následně v omezené míře i výroba nábojů 30x165 mm pro kanóny 2A42 v BVP-2 (provedení s mechanickou iniciací zápalkového šroubu typu KV-30, typy JOCvSv, JOSv, JOFZ).  Událostmi po roce 1989 byl projekt záhy prakticky zastaven.

5S9 Brzdná zařízení BZ-1, BZ-2, BZ-3, BZ-4, BZ-5 pro bržděné letecké pumy s pyrotechnickými otvírači padáků PO

Pro potřeby bombardování z malých výšek (kdy hrozí riziko toho, že by letecká puma vybuchla dříve, než se stíhací bombardér, který ji shodil, dostane do bezpečné vzdálenosti od místa jejího výbuchu) byla vyráběna brzdná zařízení typu BZ-1 (použití např. na pumě OFAB-100M), BZ-2 (puma CP 100-70), BZ-3 (puma OFAB 250-270TU), BZ-4 (puma BETAB 250-270TU RD) a BZ-5 (puma OFAB 100-110TU). Pro otevření padáků sloužily různé pyrotechnické otvírače padáků PO a EPO, do nichž dodávaly komponenty také zbrojovky v Jablůnce a ve Vsetíně.

5S10 Zapalovač MZ-81 pro dělostřelecké miny ráže 120mm

Po roce 1980 probíhala výroba dělostřeleckých zapalovačů MZ-81 pro dělostřelecké miny ráže 120mm pro použití v minometu vz.82 (Prám).

5S11 Zapalovač LMNH pro leteckou raketu 122mm 

V závodě probíhala také výroba zapalovačů LMNH pro použití v leteckých raketách LR122 ráže 122 mm.

5S12 Zapalovače sovětského typu V-429E  pro náboje do tankového kanónu D-81 ráže 125mm

V závodě probíhala těsně před rokem 1989 také výroba zapalovačů V-429E pro použití v granátech OF-19 a OF-26 ráže 125 mm tanků T-72.

5S13 Zapalovače dělostřelecké munice typu RGM-2 a KZ-88 

V závodě probíhala také výroba zapalovačů RGM-2 (sovětský vzor) a KZ-88 pro použití v dělostřelecké munici ráže 122 mm, 152mm apod.

5S14 Signalizátory dopadu leteckých pum SGN-2, stopovky STN a STD, kovové díly pum CP 100-70 

V závodě probíhala také výroba signalizátorů dopadů cvičných leteckých pum při výcviku letectva v bombardování. Podle denní doby nácviku byly používány stopovky STD (stopovka denní) a STN - 7 (stopovka noční, doba hoření cca 7 sekund). Signalizátor SGN-2 se používal na betonové cvičné pumě CP 100-70 (Sepie), která byla z velké části (kovové díly, stabilizátory) ve Slavičíně také vyráběna.

5S15 Urychlovací raketové motory URM-2 leteckých pum MARS

V závodě probíhala také sestava urychlovacích raketových motorů URM-2 pro urychlované letecké pumy MARS (raketový motor pumu před dopadem urychlí na vyšší rychlost za účelem zvýšení průbojného účinku na zodolněné cíle).

5S16 Zapalovače leteckých pum typu LZEH a LZED

V závodě probíhala také výroba zapalovačů leteckých pum hlavových LZEH-1 a dnových LZED-1. Jejich výroba (modernizovaných modelů) pokračovala ještě krátce po roce 1989.

5S17 Zapalovač MZ-50 pro dýmové minometné miny ráže 82 mm

V závodě probíhala také výroba zapalovačů MZ-50 pro dělostřelecké miny 82-ED-M.

5S18 Střely pro reaktivní protitankový granát RPG-75

V závodě probíhala také sestava střel pro reaktivní protitankový granát RPG-75, v provedení náhradním.

 

5S19 Odjišťovače MDV-2E pro zapalovače leteckých pum s vrtulkou 

Pro potřeby bezpečnostního zpoždění odjištění zapalovače až za určitou dobu po odhození bomby z letouny byly kolem roku 1989 vyráběny modernizované odjišťovače MDV-2E s elektrickou iniciací. Původní sovětskou verzi MDV-2 vyráběl závod v Jablůnce již kolem roku 1965 (viz. Jablůnka, odkaz 5J23).

 

5S20 Přepracování standardních signálních nábojů 26,5mm na elektrický roznět 

Pro potřeby armády prováděl VÚ v Bohuslavicích přepracování standardních signálních nábojů na náboje s elektrickou iniciací. Je to až neuvěřitelné, ale standardní náboje s mechanickou zápalkou byly ve dně excentricky odvrtány, do vytvořené díry se zasunul elektrický palník P121B a následně se zatřel těsnícím epoxidem. Daná úprava byla výrobními štítky doložena minimálně u signálních nábojů Zl 1/a a OrD, fyzické vzorky nábojů existují také u šrapnelu a b 1/a. Kromě těchto nábojů existují elektricky aktivované signální náboje přímo ze Zevety Bojkovice, které ale mají použit palník P121A a tento je umístěn v otvoru pro zápalku ve středu dna nábojnice. Náboje na fotografii vedle jsou obou typů - po krajích Zeveta, uprostřed Bohuslavice.

 

5S21 Úprava a přelaborace standardních vystřelených nábojek pro 122mm H vz.38 S na cvičné nábojky  

Pro potřeby armády prováděl VÚ v Bohuslavicích přepracování standardních vystřelených nábojnic pro sovětské houfnice vz. 38 na cvičné nábojky (122mm H vz. 38 S Cv).

 

5S22 Výroba spojkových a převodovkových tlakových hadic  

Pro potřeby průmyslu a automobilismu byly vyráběny různé tlakové hadice.

5S23 Výroba světlotiskových kopírovacích strojů OCÉ 106 a OCÉ 212   

Pro potřeby průmyslu byly vyráběny kopírovací stroje na základě holandské licence.

5S24 Výroba jehlových tkalcovských strojů Acutis   

Pro potřeby textilního průmyslu byly vyráběny jehlové tkalcovské stroje Acutis.

5S25 Hydraulický lis CMK 100   

Pro potřeby průmyslu byly vyráběny hydraulické lisy CMK 100.

5S26 Tlumiče pro nákladní automobily Praga V3S, Tatra 805    

Pro potřeby automobilního průmyslu byly vyráběny tlumiče.

5S27 Svítidla pro automobily Škoda Sedan    

Pro potřeby automobilního průmyslu byla vyráběna svítidla.